‘Un transport públic més assequible’ de Jordi Gallardo

Foto:SFGA/CEsteve

La posada en marxa del nou model de transport públic, el setembre del 2019, va representar un canvi de paradigma d’un servei que fins a la data era gestionat directament per companyies privades. Amb el nou model s’aporta una visió més enfocada en l’interès general situant l’usuari al centre del servei i de l’experiència d’utilitzar aquest mitjà de transport.

L’objectiu que persegueix la política de foment del transport públic que impulsem per part del Govern pretén desplaçar una part d’usuaris de vehicle particular a favor del transport públic, principalment a partir de la proposta de valor que aporta el nou model; més quilòmetres de cobertura del país a partir d’unes línies més ajustades a la demanda dels ciutadans, una millora en les freqüències, un millor servei d’atenció a l’usuari amb la introducció de noves tecnologies en el sistema d’adquisició dels bitllets i abonaments, i també en la informació sobre el temps d’espera.

La posada en marxa del servei va requerir ajustaments en les freqüències, en les ubicacions de parades i en recorreguts de les línies a partir dels comentaris i aportacions dels mateixos clients d’aquest servei. Entre les millores que els usuaris ens van reclamar des de l’inici de la posada en marxa del nou model de transport constava la petició d’aplicar una política tarifària més econòmica com a incentiu per prioritzar el bus respecte del vehicle particular, i també com a proposta social d’ajuda als ciutadans, especialment a aquells que havien de realitzar els trajectes més llargs. Aquest va ser un compromís que des del Govern es va assumir amb l’objectiu d’avançar, en la mesura del possible, cap a un model de transport públic el més econòmic possible i a poder ser, per què no, plantejar-se com ja han fet d’altres països, envers un transport públic gratuït i de qualitat.

“El nou model de transport públic té com interès general l’usuari i la seva experiència al servei”.

L’arrencada del servei el setembre del 2019 va suposar tot un repte per a les companyies i per al mateix Govern, que conjuntament hem anat ajustant en aquells aspectes que com va ser normal, han requerit canvis un cop es posa a la pràctica un projecte que estava plantejat sobre estudis. Amb tot, i malgrat algunes situacions que van obligar el Govern a intervenir de manera decidida, podem fer un balanç positiu de la resposta dels usuaris durant els primers sis mesos del servei duplicant pràcticament el nombre d’usuaris mensuals que va atreure el nou transport públic.

Malauradament, l’arribada de la pandèmia de la Covid-19 va trencar la tendència positiva de creixement del transport públic, a causa de les limitacions de capacitat, i sobretot, a la davallada de la mobilitat interna. Som conscients que encara tenim aspectes que s’han de millorar per seguir evolucionant envers un millor servei, però sovint aturar-se i fer una comparativa de les coses en el temps, serveix per posar en perspectiva els canvis que s’ha aconseguit i poder assimilar l’evolució a millor que ha suposat el nou servei.

Afrontem el mes de setembre amb l’optimisme de poder recuperar de mica en mica el nombre d’usuaris que van confiar en el transport públic, que va arribar fins als 400.000 mensuals, i per poder assolir aquest repte, seguim treballant a millorar la qualitat del servei introduint eines i serveis addicionals que ajudin a millorar l’experiència de l’usuari, per facilitar la informació i la gestió del seu propi temps.

Llencem ja des d’aquest mes les noves tarifes sense limitacions de trajectes amb abonaments més assequibles de trenta euros mensuals que es poden aplicar gràcies a la posada en marxa de la taxa verda, una taxa finalista a favor del ciutadà i a favor de la sostenibilitat mediambiental del nostre país.

Article d’opinió de Jordi Gallardo, ministre de Presidència, Economia i Empresa

Publicat al ‘BonDia’ (30/08/2021)

Comparteix
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •