OPINIÓ: '336.000€ de tots per la Ultra Trail' de Ferran Costa

ANDORRA LA VELLA 26/05/2016 SESSIÓ ORDINARIA DEL CONSELL GENERAL. FOTO DIGITAL EDUARD COMELLAS POLÍTICA PARLAMENT

Us avanço, per allò d’evitar suspicàcies, que estic fermament convençut que una cursa de muntanya com l’Andorra Ultra Trail i tot allò que representa, si no existís, s’hauria de crear. Són proves esportives de primer nivell que indiscutiblement posen Andorra al mapa internacional, atrauen participants i acompanyants d’arreu del món i fan lluir el nostre inigualable patrimoni natural de la millor manera possible, entre moltes altres qualitats lloables.

En aquest sentit, cal felicitar els seus promotors privats, per idear una cursa d’aquesta mena i tenir la gosadia de portar-la a la pràctica, amb tot el que això suposa d’esforç personal i exposició al risc. I cal també donar-los el suport necessari perquè les proves es puguin continuar realitzant i siguin sostenibles.

Ara bé, cal mesurar de manera acurada quin ha de ser exactament aquest «suport necessari». És evident que com a país tots hi sortim guanyant i, per tant, els ajuts públics, si calen, han de servir per assegurar la realització de la prova. Justament en aquest sentit, complint l’obligació d’impuls i control de l’acció de Govern, vaig formular una pregunta parlamentària per conèixer la quantitat de diners públics que el Govern havia aportat a la darrera edició de la Ultra Trail  i altres aspectes relacionats.

L’anàlisi de la informació desvetlla dades prou preocupants: el cost de la realització de la prova ha suposat al Govern més de 225.000 €, xifra que s’ha de sumar als 35.000 € de tots els comuns i als 75.523 € del Comú d’Ordino (en forma de partida del pressupost comunal), la qual cosa fa un total de més de 336.000 € de diners públics. I encara faltaria sumar-hi altres partides que no s’han tingut en compte, com ara el desplegament de bombers i personal del Comú d’Ordino durant la competició.

Tenint en compte els 2.683 participants d’enguany, l’organització va assegurar uns ingressos mitjançant inscripcions que oscil·laven entre els 208.000 i els 252.000 € (les quantitats oscil·len perquè les inscripcions anticipades eren més assequibles). Probablement, veient els diversos espònsors adherits, també hi devien contribuir d’una manera o altra.

Preguntat el Govern de DA del perquè d’aquesta subvenció, es limita a explicar que Andorra Turisme vol potenciar aquest tipus de prova esportiva i que el retorn econòmic generat, segons l’organització, va ser de 3.250.000 €. Atès que el ministre Francesc Camp fa pocs dies anunciava un retorn del Cirque du Soleil d’uns 20 milions gràcies als 107.409 espectadors (186 € per persona), potser s’hauria de plantejar si un retorn de 1.211 € per corredor i acompanyants respectius és creïble.

Tal com deia a l’inici, si s’han d’atorgar subvencions per garantir la viabilitat de la Ultra Trail , s’atorguen. Ara bé, DA està gestionant diners públics, els diners de tots. Això significa que qualsevol cèntim públic s’ha de sotmetre a tot l’escrutini i seguiment necessari per garantir que el seu ús és imprescindible per aconseguir allò que es pretén. Abans de destinar cap euro dels contribuents a una iniciativa privada, el Govern de DA hauria de saber si la prova ja està consolidada i si és del tot autosuficient. Simplement li caldria sol·licitar una còpia auditada dels comptes de l’edició anterior per destinar-hi la quantitat exacta de diner públic.

Malauradament, ara el dubte hi és, ja que proves similars en altres serralades no gaire llunyanes s’organitzen amb molts més corredors, amb distàncies similarment ambicioses i amb gairebé la meitat del pressupost. Sembla que ens trobem amb l’enèsim exemple de malbaratament de diner públic per part de DA, mentre la gran majoria dels ciutadans s’han d’estrènyer el cinturó i a la vegada no poden gaudir d’uns recursos que caldria sempre gestionar de manera eficient.

Article d’opinió de Ferran Costa, conseller general del Grup Parlamentari Liberal
Publicat al Periòdic d’Andorra (24/10/2017)

Comparteix
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •